Стань одним з нас!
 

Anonymous

Мельник А. та ін. Український портрет XVI-XVIII століть (2006) [DJVU] Мова: українська
Опис:Виставка "Український портрет XVI—XVIII ст." в Національному художньому музеї України приурочена до 100-ліття з дня його освячення, що відбулося в 1904 році, коли він носив свою першу назву "Київський музей старожитностей і мистецтв". Ювілейна виставка присвячується пам'яті співробітників музею, видатних вітчизняних мистецтвознавців Данила Щербаківського і Федора Ернста. В 1925 р. вони влаштували в музеї (що вже носив назву Всеукраїнський історичний музей імені Т.Г. Шевченка) виставку портрета XVII—XX століть, яка стала першою в історії України демонстрацією власного портретного надбання. В її складі був і розділ "Український портрет до кінця XVIII століття", автором якого — також і автором відповідної статті в її каталозі — став Данило Щербаківський. Стаття узагальнила результати попередніх багатолітніх розвідок, що їх проводили в царині портрета Олександр Лазаревський, Євген Кузьмін, Гнат Хоткевич, Костянтин Широцький, Василь Горленко, інші дослідники, чиї публікації з'являлися, зокрема, на сторінках "Киевской старины". Тому виставка 1925 року стала етапною подією в історії не лише музею, а і всього українського мистецтвознавства. Той факт, що вона змогла відбутися за участі експонатів одного тільки Всеукраїнського музею (творів XVII—XVIII століть було показано близько ста), свідчить про цілеспрямоване комплектування в його колекції збірки давнього українського портрета. На щастя, збірка збереглася майже без втрат, хоча за час, що минув після 1925 року, значна її частина опинилася в інших музеях Києва...

Анатолій Мельник про виставку

З-поміж численних художніх виставок, що їх Національний художній музей України влаштовував протягом останніх років, "Український портрет XVI—XVIII століть" (травень-жовтень 2005 року) — виставка унікальна: нечасто вдається зібрати під одним дахом добірну мистецьку розкіш з різних музеїв, мало яка виставка має таку широку часову й високохудожню ретроспективу, рідко яке зібрання творів робить тебе таким щирим мандрівцем та співучасником національної історії. Мені вдвічі приємно, що з виходом однойменного альбому відвідувачами нашої виставки стануть нові шанувальники образотворчого мистецтва, культури й історії України.
Виставка — відкриття й миттєвість у часі, альбом — пам'ять про відкриття. Побачене один раз неодмінно озветься красою, як тільки цього забажає душа: пригадавши — замилується, вчарувавшись — не забуде ніколи.
А забути важко і неможливо: до вас промовляють люди з глибини століть! Ось такі вони, наші давні одноплемінники. Ось такі вони, достойники різних суспільних і соціальних станів, були на вигляд, ось так вписувалися у контексти часу й обставин, ось так "прозорилися" перед художником, домагаючись і ретуші, й туману, й простої слухняності пензля: якщо увічнитися — то найзразковіше.
Це щонайменше стосується княжої родини з давньоруських фресок Софії Київської, гетьманів із надгробних корогов, надтрунних та епітафійних портретів XVII століття (портрети писали з пам'яті і з печалі), зате повною мірою — середовища вищого духовенства, магнатів, шляхтичів, ктиторів, заможних міщан XVIII століття, що ревно дбало про гучну парадність власних персон й увічнення своїх дружин, дітей і родичів. Хвала художникам — вгадували й озвучували характери! Яка амплітуда настроїв, які різні шкали духовної об'ємності, які високі хорали замкових і монастирських збірок, родинних галерей, музейних скарбниць... Багато анонімності, не менше — лиш згадувань у джерелах і в інвентарних книгах, на вагу золота — рідкісно й радісно збережені зразки оригінальних творів-шедеврів. Тому кожне ім'я портретованого, кожен авторський підпис — більше, ніж обов'язкове атрибуційне означення когось і чогось. Це, коли хочете, знаки й віхи історії, знання углиб, нове осмисленння й засвоєння унікального художньо-історичного матеріалу, спонука усвідомлювати себе українцем, слов'янином і європейцем: серед авторів "Українського портрета XVI—XVIII століть", окрім українських (знаних, маловідомих та анонімних), — чимало майстровитих європейців: вони відкривали Україну через своїх заможних українських замовників, завдяки їхній праці маємо часточку збереженої, дуже природної й правдивої України. Зайве повторювати ці імена — ціле їхнє гроно знайдете у фундаментальному науковому супроводі нашої портретної галереї. Дослідницька праця львівських мистецтвознавців Тетяни Сабодаш, Володимира Александровича й Олега Сидора, завідувачки стародавнього відділу НХМУ Галини Бєлікової збагачує наші відвідини галереї неоціненним фактографічним матеріалом, глибиною історичного осягнення й рідкісно-здоровим фаховим шармом.
Не шукаймо перекосу в бік якоїсь із сторін мистецької України: Правобережжя й Лівобережжя — суть одна і єдина Україна, просто різні за силою історичні вітри над нею проносилися. Подякуймо авторам за їхню чесну й подвижницьку працю. Гортаймо сторінки багатовікової історії українського — сакрального й світського — портрета, запам'ятаймо бодай дещицю із золотого розсипу давніх українських імен. Пізнаваймо Україну такою, якою вона була Віч-на-віч. Тоді легше зрозуміти самих себе, нині сущих. Тоді слиняве й хижувате слово "сепаратизм" одімре саме по собі. Відпаде, як пожухла неякісна фарба...Анатолій МЕЛЬНИК, генеральний директор Національного художнього музею України

Учасники виставки

Волинський краєзнавчий музей — директор Силюк Анатолій Михайлович
Вінницький художній музей — директор Безбах Ілля Васильович
Державний історико-краєзнавчий заповідник м.Острога — директор Кібкало Сергій Григорович
Державний музей українського народного декоративного мистецтва, Київ — директор В'ялець Адріана Феодосіївна
Дніпропетровський художній музей — директор Кулічіхін Володимир Володимирович
Державний історико-краєзнавчий музей "Дрогобиччина" — директор Бервецький Зиновій Тимофійович
Житомирський краєзнавчий музей — директор Грузська Лариса Петрівна
Кам'янець-Подільський державний історичний музей-заповідник — директор Станіславська Людмила Павлівна
Київський музей російського мистецтва — директор Вакуленко Юрій Павлович
Київський міський музей "Духовні скарби України" — меценат Понамарчук Ігор Тарасович
Львівська галерея мистецтв — директор Возницький Борис Григорович
Львівський історичний музей — директор Чайковський Богдан Миколайович
Львівський музей історії релігії — директор Білик Зоряна Михайлівна
Львівська наукова бібліотека імені В.Стефаника НАНУ — директор Романюк Мирослав Миколайович
Національна бібліотека України імені В.І.Вернадського — генеральний директор Онищенко Олексій Семенович
Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник — генеральний директор Кролевець Сергій Павлович
Національний історико-архітектурний заповідник "Чернігів стародавній" — директор Сарана Валерій Юрійович
Національний музей історії України, Київ — генеральний директор Чайковський Сергій Михайлович
Національний музей у Львові — директор Лупій Тетяна Григорівна
Національний художній музей України, Київ — генеральний директор Мельник Анатолій Іванович
Полтавський історико-краєзнавчий музей — директор Фесик Катерина Борисівна
Полтавський художній музей — директор Курчакова Ольга Миколаївна
Рівненський краєзнавчий музей — директор Мушировський Володимир Макарович
"Студіон" (збірка монастиря студитів, Львів) — отець доктор Севастьян
Тернопільський краєзнавчий музей — директор Лавренюк Бенедикт Антонович
Харківський художній музей — директор Мизгіна Валентина Василівна
Чернігівський художній музей — директор Ральченко Ірина Григорівна
Автор: Мельник А., Бєлікова Г., Членова Л. та інші
Видавництво: "Артанія Нова" та ПФ"Галерея"
Формат: DJVU (якість 6.3/10)
Кількість сторінок: 355
Джерело: файлообмінні сайти
Особиста оцінка: 8 - мені сподобалося
Показати повідомлення:    

Поточний час: 05-Тра 00:45

Часовий пояс: UTC + 3


Ви не можете створювати нові теми на форумі
Ви не можете відповідати в темах на форумі
Ви не можете редагувати свої повідомлення на форумі
Ви не можете видаляти свої повідомлення на форумі
Ви не можете голосувати в опитуваннях на форумі
Ви не можете прикріплювати файли
Ви не можете завантажувати файли