Хамітов Н.В., Гармаш Л.Н., Крилова С.А. Історія філософії: проблема людини та її меж. Вступ до філософської антропології як метаантропології. 4-е вид. перероб. та доп. (2016) [PDF]
Мова: українська Опис:Автор більшості лекцій — доктор філософських наук, професор Н.В. Хамітов. Він широко відомий телеглядачам і слухачам радіо своїми програмами з проблем особистісної реалізації людини, її самотності і любові, а читачам — своїми книгами «Філософія самотності», «Звільнення від буденності», «Самотність у людському бутті», «Межі чоловічого та жіночого», філософськими романами «Маска», «Володар старості» та ін. Лекції висвітлюють основні етапи історії міркувань про людину та її межі – становлення філософської антропології як метаантропології. Переваги даного навчального посібника у наступному: – доступний і динамічний стиль викладу, окремі лекції читаються як філософський роман; – підхід до історії філософії як до комунікативної системи; – виклад історії філософії як історії теоретичної філософії, філософської есеїстики та філософського мистецтва; – наявність філософського словника, де визначені основні терміни сучасної філософії людини. Адресується студентам вузів і коледжів, які вивчають філософські та гуманітарні дисципліни, а також всім, хто цікавиться проблемою людини у філософії.ЗмістВСТУПНЕ СЛОВО — 15 ПЕРЕДМОВА ДО ДРУГОГО ВИДАННЯ — 16 ПЕРЕДМОВА ДО ТРЕТЬОГО ВИДАННЯ — 17 Лекція 1. ПРОЯСНЕННЯ СПЕЦИФІКИ СХІДНОГО І ЗАХІДНОГО ШЛЯХІВ ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ У СВІТІ (Н. Хамітов) §1. Попереднє зауваження — 19 1. Чи існує проблема «Схід — Захід»? — 19 §2. Початкове визначення східного і західного шляхів буття — 19 §3. Можливість ментального взаємовпливу Сходу і Заходу — 21 2. Захід як шлях людського буття у світі — 22 §4. Античне і християнське в західному бутті — 22 §5. Західне буття як католицька, православна, протестантська культури і способи життя — 23 §6. Проблема північноамериканської, австралійської, латиноамериканської й африканської культур — 24 §7. Ідеї особистості, перетворення природи й історії як основоположні цінності західного шляху буття — 24 3. Східний шлях людського буття у світі — 25 §8. Буддійське світовідношення як актуальний максимум східного шляху буття — 25 §9. Основоположні начала східного шляху буття: природність, фаталізм, віддяка — 26 §10. Ідея карми та ідея прощення — 28 §11. Висновки і перспективи. Способи буття і філософування Заходу і Сходу — 29 Література до 1-ї лекції — 31 Лекція 2. МЕЖІ ЛЮДИНИ У ФІЛОСОФІЇ ДАВНЬОЇ ІНДІЇ І КИТАЮ (Н. Хамітов) §12. Попереднє зауваження — 32 1. Давньоіндійська філософія: моральна віддяка та її подолання — 32 §13. Корені індійської філософії: Веди й Упанішади — 32 §14. Індуїзм і його головні ідеї: карма і сансара — 34 §15. Чому йога поширилася на Заході? — 35 §16. Буддизм: шлях звільнення від карми — 36 2. Давньокитайська філософія: друге народження буддизму — 40 §17. Даосизм: шлях знаходження безсмертя — 40 §18. Конфуціанство: ідея суспільної ієрархії — 42 §19. Буддизм у Китаї — 43 §20. Феномен чань-буддизму: активний вплив на реальність — 44 §21. Доля чань-буддизму в Японії: «мистецтво дзен» — 45 §22. Висновки і перспективи. Філософія давньої Індії і Китаю як підґрунтя східних вчень про людину — 45 Література до 2-ї лекції — 47 Лекція 3. ЛЮДИНА І ЇЇ МЕЖІ В АНТИЧНІЙ ФІЛОСОФІЇ (Н. Хамітов) §23. Попереднє зауваження — 48 1. Феномен ранньої античної філософії (рання класика) — 48 §24. Антична міфологія та її вираження в ранній античній філософії — 48 §25. Геракліт і Парменід: релятивістська й абсолютистська концепції людини і світу — 50 2. Класична антична філософія (зріла класика) — 52 §26. Сократ: «пізнай самого себе» — 52 §27. Платон: людина як в’язень у Печері — 54 §28. Аристотель: повернення в’язня в Печеру — 58 3. Філософія епохи еллінізму — 59 §29. Феномен еллінізму — 59 §30. Основні риси філософії епохи еллінізму та її школи — 60 §31. Скептицизм: чи розумний світ? — 60 §32. Стоїцизм як мужність жити — 60 §33. Епікуреїзм: етика насолоди — 61 §34. Неоплатонізм: світ як сходження Єдиного — 62 §35. Висновки і перспективи. Антична філософія як основа європейської філософії — 63 Література до 3-ї лекції — 65 Лекція 4. РОЗУМІННЯ ЛЮДИНИ ТА ЇЇ МЕЖ У ФІЛОСОФІЇ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ §36. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) — 66 1. Феномен середньовічної філософії — 66 §37. Християнство як світоглядне підґрунтя філософії Середньовіччя (Н. Хамітов) — 66 §38. Основні риси філософії Середньовіччя (Н. Хамітов) — 68 §39. Проблема періодизації і середньовічний спосіб філософування (Л. Гармаш) — 69 2. У джерела філософії середньовіччя (Л. Гармаш) — 70 §40. Атмосфера пізньої античності і дух християнства, що зароджується: гностицизм — 70 §41. Законодавець методу екзегези: Філон Олександрійський — 73 3. Початок середньовічної філософії: патристика — 75 §42 Загальна характеристика патристики (Н. Хамітов) — 75 §43 Визрівання основної проблематики філософії Середньовіччя: “група” Тертулліана і “група” Августина (Л. Гармаш) — 76 §44. Тертулліан: “Вірую, тому що абсурдно” (Л. Гармаш) — 78 §45. Августин Блаженний: самопізнання як умова пізнання Бога (Н. Хамітов) — 79 4. Завершення середньовічної філософії: схоластика — 79 §46. Що таке схоластика? (Н. Хамітов) — 79 §47. Чи існує людина взагалі? (Н. Хамітов) — 80 §48. Фома Аквінський і його раціональна містика (Н. Хамітов) — 80 §49. Абеляр і Елоїза: від любові людської до любові божественної? (Л. Гармаш) — 81 §50. Данте: “Що рухає сонце і світила?” (Л. Гармаш) — 84 §51. Висновки і перспективи. Значення середньовічної філософії для європейської культури (Н. Хамітов) — 85 Література до 4-ї лекції — 87 Лекція 5. ФІЛОСОФІЯ ЕПОХИ ВІДРОДЖЕННЯ: ЛЮДИНА-ТИТАН (Н. Хамітов) §52. Попереднє зауваження — 88 1. Філософія відродження у контексті своєї епохи — 88 §53. Що таке епоха Відродження? — 88 §54. Основні риси філософії епохи Відродження — 89 2. Романське відродження: воскресіння античності — 90 §55. Загальна характеристика романського Відродження — 90 §56. Марсіліо Фічіно: творче злиття з Богом — 90 §57. Джордано Бруно і Галілео Галілей: два шляхи свободи — 91 3. Германське відродження: воскресіння першохристиянства — 93 §58. Загальна характеристика германського Відродження — 93 §59. Микола Кузанський і його діалектика Єдиного і безкінечного — 94 §60. Еразм Роттердамський: «Похвала глупству» — 95 §61. Мартін Лютер: повстання германського духу — 96 §62. Висновки і перспективи. Підсумки філософії Відродження: Людина, що Творить, і Людина, що Вірує — 97 Література до 5-ї лекції — 99 Лекція 6. ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ: ГНОСЕОЛОГІЗАЦІЯ ЛЮДСЬКОЇ СУТНОСТІ §63. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) — 100 1. Загальна характеристика філософії нового часу: явище гносеологізму — 101 §64. Філософська проблематика Нового Часу (Л. Гармаш) — 101 §65. Основні риси філософії Нового Часу (Н. Хамітов, Л. Гармаш) — 102 2. Протистояння раціоналізму та емпіризму (Л. Гармаш) — 104 §66. Френсіс Бекон: «Знання — сила!» — 104 §67. Рене Декарт: «Мислю — отже існую» — 106 §68. Томас Гоббс: «Війна всіх проти всіх» — 108 §69. Джон Локк: Людина — «чиста дошка»? — 110 3. Три версії вчення про субстанцію: монізм, дуалізм, плюралізм (Л. Гармаш) — 113 §70. Дуалізм Рене Декарта — 113 §71. Бенедикт Спіноза: спасіння від афектів — 114 §72. Готфрід Лейбніц: людина як монада — 116 4. Виклик гносеологізму: філософська есеїстика і філософське мистецтво Нового Часу — 117 §73. Блез Паскаль: людина як мислячий очерет (Л. Гармаш) — 117 §74. Філософське мистецтво Шекспіра і Сервантеса: трагічні філософи Гамлет і Дон Кіхот (Н. Хамітов, Л. Гармаш) — 120 5. Завершення нового часу: епоха Просвітництва — 122 §75. Просвітницька парадигма про природу людини (Л. Гармаш) — 122 §76. Історичні типи Просвітництва (Л. Гармаш) — 123 §77. Висновки і перспективи. Гносеологізм Нового Часу і вихід за його межі (Н. Хамітов) — 125 Література до 6-ї лекції — 127 Лекція 7. ПОГЛИБЛЕННЯ ГНОСЕОЛОГІЗМУ: НІМЕЦЬКА КЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ §78. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) — 128 1. Феномен німецької класичної філософії — 128 §79. Німецька класична філософія як ціле (Л. Гармаш) — 128 §80. Німецька філософська класика і її епоха (Н. Хамітов) — 130 2. Іммануїл Кант: межі розуму (Л. Гармаш) — 131 §81. «Що таке людина?» — 131 §82. Суперечність розуму із самим собою — 132 §83. Категоричний імператив — 135 3. Йоганн Готліб Фіхте: «Я» як діяльне начало (Л. Гармаш) — 137 §84. Від Канта до Фіхте — 137 §85. «Яка людина, така і її філософія» — 138 §86. Науковчення Фіхте і його «ідеалізм свободи» — 139 §87. Парадокси свободи у вченні Фіхте — 141 4. Фрідріх Вільгельм Йозеф Шеллінг: філософія тотожності (Л. Гармаш) — 142 §88. Від буття до мислення: натурфілософія — 142 §89. Тотожність свободи і необхідності: філософія мистецтва — 145 5. Абсолютний ідеалізм Георга Вільгельма Фрідріха Гегеля — 147 §90. Абсолютна Ідея, Абсолютний Дух і людина (Н. Хамітов) — 147 §91. «Найсуттєвіше — шлях» (Л. Гармаш) — 148 §92. Висновки і перспективи. Всесвітнє значення німецької класичної філософії (Н. Хамітов) — 150 Література до 7-ї лекції — 151 Лекція 8. РЕЛІГІЙНЕ ПОДОЛАННЯ ГНОСЕОЛОГІЗМУ: НОВОКЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ XIX СТ. §93. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) — 152 1. Йоганн Вольфганг Ґете: людина як Всесвіт (Л. Гармаш) — 152 §94. «Всю долю людства хочу я випробувати в собі» — 152 §95. «Людина — це той, хто здатний на неможливе» — 154 2. Романтизм: свобода і любов всупереч усьому (Н. Хамітов) — 157 §96. Феномен романтизму — 157 §97. Фрідріх Шлегель: свобода як іронія і любов — 159 §98. Новаліс: магічний ідеалізм — 161 3. Пізній Шеллінг: умоглядна містика (Л. Гармаш) — 162 §99. Шеллінг і його Муза: феномен Кароліни — 162 §100. Таємниця Абсолюту — 164 4. Серен К’єркегор: віра над безоднями страху і відчаю (Н. Хамітов) — 166 §101. Смисл страху — 166 §102. Два види відчаю — 168 §103. Висновки і перспективи. Новокласична філософія XIX ст. як переддень релігійного екзистенціалізму і персоналізму (Н. Хамітов) — 169 Література до 9-ї лекції — 170 Лекція 9. АТЕЇСТИЧНЕ ПОДОЛАННЯ ГНОСЕОЛОГІЗМУ: НЕКЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ XIX – ПОЧАТКУ XX СТ. (Н. Хамітов) §104. Попереднє зауваження — 171 1. Поняття класичної і некласичної філософії — 172 §105. Класична і некласична філософія: від загального до особливого? — 172 §106. Онтологічність трансцендентного в класичній філософії і символічність трансцендентного в некласичній — 173 2. Людвіг Фейєрбах як родоначальник некласичної філософії — 174 §107. Антропологія замість теології: людська сутність на землі й у небесах — 174 §108. Вчення Фейєрбаха про смерть і безсмертя людини — 175 3. Соціоцентрична парадигма людини: марксизм — 177 §109. Марксистська філософія як подолання гносеологізму через категорію практики — 177 §110. Матеріалістичне розуміння історії — 178 §111. Категорія відчуження людини як начало і таємниця філософії марксизму — 179 §112. Метаморфози марксизму: філософія, ідеологія, практика — 182 4. Волюнтаризм: повстання проти Раціо — 184 §113. Загальне поняття волюнтаризму — 184 §114. Філософія Артура Шопенгауера: воля, страждання, уявлення — 185 §115. Фрідріх Ніцше: людина як канат між звіром і Надлюдиною — 187 5. Психоаналітична парадигма людського буття — 189 §116. Що таке психоаналіз? — 189 §117. Вчення Зигмунда Фрейда: травма існування і дитяча сексуальність — 189 §118. Карл Густав Юнг: архетипи колективного позасвідомого — 191 §119. Еріх Фромм: відчуження і любов — 194 §120. Висновки і перспективи. Зміст і тенденції некласичної філософії XIX — початку XX ст. — 196 Література до 9-ї лекції — 197 Лекція 10. ЗУСТРІЧ СХОДУ ТА ЗАХОДУ В УКРАЇНСЬКІЙ ТА РОСІЙСЬКІЙ КЛАСИЧНІЙ ФІЛОСОФІЇ §121. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) — 199 1. Українська класична філософія: першість серця — 200 §122. Витоки і риси української класичної філософії (Н. Хамітов, С. Крилова) — 200 §123. Григорій Сковорода: вчення про три світи (С. Крилова) — 201 §124. Памфіл Юркевич: серце і межі розуму (Н. Хамітов, С. Крилова) — 202 §125. Тарас Шевченко: міфотворець як християнин та язичник (Н. Хамітов, С. Крилова) — 204 2. Російська класична філософія: людське і боголюдське — 206 §126. Феномен російської класичної філософії (Н. Хамітов, С. Крилова) — 206 §127. Федір Достоєвський: краса врятує світ (С. Крилова) — 207 §128. Лев Толстой: війна і мир як чоловіче і жіноче (Н. Хамітов, С. Крилова) — 209 §129. Володимир Соловйов: ідея Боголюдства (Н. Хамітов, С. Крилова) — 211 §130. Олена Блаватська: містична еволюція людини і людства (Н. Хамітов) — 213 §131. «Срібний вік» російської класичної філософії (С. Крилова) — 215 §132. Висновки і перспективи. Слов’янський тип філософування як проблема (Н. Хамітов) — 218 Література до 10-ї лекції — 220 Лекція 11. ФІЛОСОФІЯ ЛЮДИНИ ТА ЇЇ МЕЖ В СУЧАСНІЙ КУЛЬТУРІ ЗАХОДУ §133. Попереднє зауваження (Н. Хамітов) — 221 1. Філософська антропологія (Н. Хамітов) — 221 §134. Філософська антропологія XX ст. — 221 §135. Макс Шелер: у пошуках цілісного вчення про людину — 222 §136. Гельмут Плеснер: людина як ексцентрична істота — 224 §137. Ернст Кассірер: людина як символічна тварина — 225 §138. Хосе Ортега-і-Гассет: спорт як вираження людської сутності? — 226 2. Екзистенціалізм — 228 §139. Феномен екзистенціалізму. Екзистенціалізм і екзистенціальний спосіб філософування (Н. Хамітов, С. Крилова) — 228 §140. Мартін Гайдеггер: людина як запитуюче буття (Н. Хамітов) — 230 §141. Феномен атеїстичного екзистенціалізму (Н. Хамітов) — 233 §142. Жан Поль Сартр: Я та Інший (Н. Хамітов) — 233 §143. Альбер Камю: самогубство філософське і життєве (Н. Хамітов) — 234 §144. Феномен релігійного екзистенціалізму (С. Крилова) — 237 §145. Карл Ясперс: гранична ситуація і вихід за межі повсякденності (Н. Хамітов, С. Крилова) — 238 §146. Габріель Марсель: за межі трагічної мудрості (Н. Хамітов) — 239 3. Персоналізм — 241 §147. Персоналізм як спосіб буття і філософська течія (Н. Хамітов) — 241 §148. Микола Бердяєв: Боголюдина над безоднею нествореної свободи (С. Крилова) — 243 §149. Лев Шестов: віра вища за розум? (Н. Хамітов) — 246 §150. Емманюель Муньє: трагічний оптимізм (С. Крилова) — 248 §151. Інші мислителі персоналістичної парадигми про межі людини (Н. Хамітов, С. Крилова) — 249 §152. Висновки і перспективи. Проблема протистояння і комунікації різних парадигм філософії людини в XX ст. Феномен постмодернізму (Н. Хамітов) — 251 Література до 11-ї лекції — 254 ФІЛОСОФСЬКИЙ СЛОВНИК: ПРОБЛЕМА ЛЮДИНИ (Н.Хамітов, С.Крилова) — 256 Автор: Хамітов Н.В., Гармаш Л.Н., Крилова С.А. Місце видання: Київ Видавництво: КНТ Формат: pdf Кількість сторінок: 396 Джерело: Макет Особиста оцінка: 0 - не читав
|